fredag 11 november 2011

Brobyggarna

Guillou skriver bra böcker så är det bara. Den här är läsvärd och intressant hela vägen igenom och jag vill verkligen läsa mer om bröderna. Sedan vet man ju inte hur mycket som överensstämmer med sanningen men det tycker inte jag spelar någon roll. Han är ju en romanförfattare och ingen faktabokskrivare. Nåväl, den handlar om tre bröder som genom väldigt "o"turliga omständigheter blir skickade till en utbildning i Tyskland och de blir alla tre otroligt begåvade ingenjörer. De ska bygga järnvägen genom Norge, men det visar sig att bara en av bröderna hamnar där, en av bröderna hamnar i Afrika och även han bygger järnväg och den tredje brodern hamnar i England (vet inte mer om honom sedan). Jag tycker dock att det var väldigt mycket information som klämdes in i en liten bok. Jag gillar historien och jag gillar karaktärerna. Boken är bra och underhållande även om den har fått mycket kritik för att den förvanskar sanningen. Men det spelar ingen roll, den är bra 4/5 av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar